historia webdesignu

Historia web designu

28 stycznia 2014

Webdesign czyli projektowanie stron internetowych stanowi obecnie bardzo istotną dziedzinę grafiki komputerowej. To od wizualnej atrakcyjności i funkcjonalności strony firmowej często zależy czy pozyskamy potencjalnego klienta, który na nią trafił. W tym artykule chcielibyśmy Wam pokazać, jak zmieniały się trendy w projektowaniu stron www.

 

Lata 80.

symbolics.com - pierwsza zarejestrowana domena na świecie

symbolics.com – pierwsza zarejestrowana domena na świecie

Historię webdesignu można zacząć od lat 80, kiedy to zarejestrowano pierwszą domenę – symbolics.com (rok 1985) Znajdująca się pod tym adresem strona była bardzo prosta, posiadała wyłącznie duże logo i umieszczone na białym tle teksty. W tamtym czasie sieć komputerowa dopiero powstawała i wyłącznie kilka firm posiadało własne www. Jako pierwsze swoją obecność w sieci zaznaczyły:

  • IBM
  • Siemens
  • Adobe
  • Apple
  • Cisco

Marki te posiadały początkowo proste strony wizytówkowe zawierające podstawowe dane dotyczące firmy. Internet w tych czasach rozwijał się bardzo powoli, w przeciągu 2,5 roku zarejestrowano zaledwie sto domen. Szata graficzna ówczesnych www raczej nie pozwalała na doznanie zbyt wielu estetycznych wrażeń. Niesformatowany tekst i przypadkowo umieszczone grafiki nie wpływały na poprawę atrakcyjności witryn.

 

lata 80 - projekty stron www

 

 

Późne lata 90

W połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęto przykładać większą wagę do wizualnego aspektu  serwisów internetowych, co spowodowało dbałość o graficzną formę tekstu i uważny dobór kolorów, tak by odpowiadały barwom firmy. Na stronie adobe.com przeważały kojarzone z tą firmą odcienie – czerwień, czerń i biel. Taki trend utrzymywał się przez parę lat. Przełom nastąpił, gdy odkryto bogactwo, jakie dawał HTML4. Projektanci nadal tworzyli raczej proste, stonowane, nie rażące naszych oczu koncepcje.

Inaczej było jednak z hobbystami, którzy na swoich stronach umieszczali wszystko, co im się podobało. W sieci zaroiło się od pstrokacizny z dużą ilością wielobarwnych grafik. Pod koniec XX wieku internet zaczął nabierać prędkości. Posiadanie przez coraz większą liczbę użytkowników szybkiego łącza, stworzyło zupełnie nowe perspektywy umożliwiając dodawanie do stron animacji. Dzięki temu wiele statycznych dotąd www zaczęło tętnić życiem. Wśród kolorów dominowały: żółty, niebieski, zielony i czerwony, które często były dowolnie ze sobą zestawiane tworząc niekoniecznie harmonijną całość. Patrząc z perspektywy dzisiejszego odbiorcy nie można się pozbyć wrażenia ogólnego graficznego miszmaszu obecnego wówczas w internecie.

lata 90 - strony www

 

 

Rok 2000 – podtrzymanie trendów

W roku 2000 nadal utrzymywała się tendencja do tworzenia nieprzemyślanych kompozycyjnie i niespójnych kolorystycznie stron. Co gorsza trend ten przeniósł się z prywatnych www na strony uczelni, instytucji państwowych oraz różnorodnych stowarzyszeń. Jednak pośród tej licznej graficznej bylejakości dało się zauważyć parę bardzo dobrze zaprojektowanych i atrakcyjnych wizualnie portali, takich jak wp.pl, interia.pl. Prosty, przejrzysty layout świadczył o profesjonalnym podejściu i wyczuciu estetycznym ich twórców. Minimalistyczny interfejs składał się z dużego logo, obok którego znajdowało się menu i ewentualne linki do konkretnego artykułu. Cała strona była dzięki temu czytelna i funkcjonalna.

rok 2000 - strony internetowe

 

 

WEB 2.0 – 2001 rok

WEB 2.0 wprowadził strony internetowe na całkowicie inny poziom. Przede wszystkim umożliwił generowanie treści przez użytkowników, ale wiązał się również ze zmianami w wyglądzie stron.  Projektanci – zarówno amatorzy jak i profesjonaliści – zaczęli powszechnie stosować teorię barw, określającą, które kolory należy ze sobą zestawiać, a które do siebie nie pasują. Z WEB 2.0 wiązała się przede wszystkim tendencja do stosowania białego tła, pastelowych odcieni, przejść tonalnych oraz zaokrąglonych przycisków.

lata 2001 - 2004

 

 

Rok 2005

W połowie pierwszej dekady XXI wieku, nadal utrzymywał się i rozwijał trend związany z WEB 2.0. Tworzone w tym czasie strony cechowała przede wszystkim przejrzystość i harmonia w doborze kolorów. Białe tło strony urozmaicano grafikami w 2 – 3 kolorach oraz szarymi i czarnymi tekstami. Jednocześnie coraz rzadziej tworzono serwisy w oparciu o technologię flash.

 

rok 2005

 

 

Flat Design – współczesne strony internetowe

W kilku ostatnich latach bardzo popularny stał się trend określany jako flat design, charakteryzujący się „płaskimi” czyli jednolitymi, prostymi grafikami. Jego założenie to przede wszystkim czytelność i minimalizm, stąd całkowita rezygnacja z dodatkowych efektów i elementów zdobniczych typu: gradienty, lustrzane odbicia, czy bliki. Zasadniczą rolę we flat designie odgrywa typografia, odpowiedni dobór kolorystyczny oscylujący głównie wokół pasteli oraz częste stosowanie prostych  ikon. Trend ten związany jest niewątpliwie z coraz większą popularnością urządzeń mobilnych, takich jak smartphony czy tablety wymuszających coraz większą prostotę i funkcjonalność stron www.

flat design - współczesne trendy w projektowaniu

 

Zobacz jak zmieniała się nasza strona firmowa – svp.pl

svp www

 

Ciekawe linki:

Tagi: , , , , ,